Fett

Hva er fett?  
Fett er den mest konsentrerte energikilden i maten vår. En skiller mellom mettet fett og umettet fett.  En anbefaler å spise mindre av det mettede fettet (usunne fettet) og mer av det umettede fettet (det sunne fettet). Det anbefales at kostens totale fettinnhold bør bidra med 25-35 energiprosent. Innholdet av mettet fett bør begrenses til ca. 10 energiprosent. Transfett bør imidlertid ikke overstige 1 energiprosent.

Fettet har mange funksjoner:
Fett bidrar med energi og er vårt viktigste energilager i kroppen.
Fettvevet i huden isolerer, og fettet rundt indre organer beskytter mot støt.
Fett inngår i alle membraner og cellestrukturer.
Det tilfører livsnødvendige fettsyrer og bærer med seg fettløselige vitaminer.
Fett bærer også smak- og aromastoffer og gir maten konsistens.

Velg karbonadedeig istedet for kjøttdeig. Bruk rent kjøtt fremfor bearbeidet kjøtt. Lag karbonadene selv av karbonadedeig istedet for å kjøpe ferdig. Det er omkring 12 g fett per 100 g i ferdige karbonader, mens karbonadedeig har 6 % fett.

Eksempler på matvarer som inneholder umettet fett:
Avokado, nøtter, oljer, linfrø, fet fisk (som for eksempel laks, ørret, sild) og mayones.

Eksempler på matvarer som inneholder mettet fett:
Melk og melkeprodukter og kjøtt. (Også kokosfett, selv om dette er vegetabilsk).

De største kildene til mettet fett i vårt kosthold er melkeprodukter og kjøttprodukter. Det vil si at du bør velge magert av disse matvaregruppene. Bruk for eksempel rent kjøtt fremfor bearbeidet kjøtt. Eller når du velger bearbeidet kjøtt- så velg karbonadedeig, kylling- eller svinekjøttdeig. Bruk mager melk (gjerne ekstra lett) og magre oster (feks lett gulost fra Synnøve Finden) og kesam og matyoghurt eller matfløte i matlagingen (i alle fall til hverdags).

Legg inn en kommentar