Karbohydrater

Hva er karbohydrat?
Karbohydrat er den største og viktigste energikilden for størstedelen av jordens befolkning. Karbohydrat er en felles betegnelse for en stor gruppe stoffer. Hovedoppgaven til karbohydrater er å gi oss energi. Denne energien brukes både av hjernen og musklene (blant annet), og er nødvendig for at begge deler skal fungere optimalt.

Karbohydrater kan inndeles i “raske” og “langsomme”. Det som skiller de “raske” karbohydratene fra de “langsomme” er hvor raskt glukosenivået i blodet, altså blodsukkeret, stiger etter et måltid. Sukkerholdige varer som brus og godterier, rosiner, loff og lyse brødtyper inneholder en høy andel “raske” karbohydrater. Hovedkilden for karbohydrater i det daglige kostholdet bør være langsomme karbohydrater som også inneholder vitaminer, mineralstoffer, proteiner, fett og kostfiber. For eksempel brød, gryn, frokostblandinger og retter av mel, fullkornsris og fullkornspasta, rotfrukter og grønnsaker. Matvarer med ”langsomme” karbohydrater inneholder en del kostfiber. Kostfiber fungerer som en rensemekanisme for tarmen, derfor anbefales det at en spiser mellom 70-90 g fullkornsprodukter hver dag. Anbefalingene for karbohydrater i en helhet er på 55-60 % av den totale energien i kosten.

Eksempler på matvarer som inneholder karbohydrater:
Frukt, grønnsaker, mel, pasta (fullkorn og vanlig), brød, bær, poteter, sukker og honning.

Legg inn en kommentar